Learn English with confiden­­ce

IELTS Speaking Part 2. 

 IELTS Speaking part 2 – это монологическое развернутое высказывание на определенную тему. Вам лучше всего придумать какую-нибудь историю или из личного опыта или просто используя свою фантазию. 

У Вас будет 1 минута на подготовку и 1-2 минуты на говорение. 

 

Как готовиться к IELTS Speaking Part 2

Для второй части IELTS Speaking я рекомендую подготовить 6 топиков по следующим вопросам:
  1. Опишите предмет (подарок, то вы используете и т. д.)
  2. Опишите человека (кем вы восхищаетесь, члена семьи и т. д.)
  3. Опишите событие (фестиваль, праздник и т. д.)
  4. Описать любимое занятие (например, хобби)
  5. Опишите места (где вы побывали, праздник и т. д.)
  6. Опишите ваш любимую/ый (книга/фильм/реклама/сайт)
Большинство вопросов вписываются в одну из этих тем. Например, "опишите реку, озеро или море, которое вам нравится" - это номер 5 - Вы можете описать отдых на море или город с рекой.

Image alt

Структура высказывания

1. INTRODUCTION

В вводной части IELTS Speaking Part 2 Вы можете использовать одно предложение, чтобы представить то, о чем вы будете говорить. Рассмотрите возможность использования риторического вопроса или простой вводной фразы, например: “I’m going to tell you ..

2. BACKGOROUND

Подготовьте историю. Будьте ярким и описательным. Используйте как можно больше прилагательных, чтобы адекватно описать происходящее. ( Что/где/когда/как). Пример: это был незабываемый опыт ....волнующий момент /замечательная сцена ... That was an unforgettable experience ....the exciting moment of /the remarkable scene of….

3. MAIN EVENT/PROBLEM

Кратко охарактеризуйте наиболее важные детали о событии или проблеме. Пример: So let me tell you about (X) in a little more detail.
Здесь вы, вероятно, будете использовать прошедшее время.
  • Used to - используется для того, чтобы говорить о прошлых привычках или состояниях, которые Вы имели обыкновение делать, но больше не делаете.
  • Would – используется для описания привычек, которые Вы делали в прошлом (в значении “бывало”)
  • Past simple – Прошедшее простое время говорить о каком- то факте в прошлому
  • Past Continuous – Прошлое продолженное время можно использовать для описания какого -либо определенного момента в Вашей истории или описать как вы себя чувствовали в то или иное время.
  • Past Perfect идеально подойдет, если Вы хотите описать предысторию, которая произошла до определенного момента описываемом Вами событии.

Image alt

4. YOUR FEELINGS/YOUR OPINION

Не забудьте сказать, что Вы чувствовали в данной ситуации. Например: It was eye-catching / enjoyable / positive and joyful. I felt excited and thrilled on that day. The atmosphere was fantastic
Использовать широкий спектр фраз, чтобы выразить свое мнение
  • I strongly believe that…
  • As far as I’m concerned…
  • I’m strongly against…
  • I’m strongly in favour of….
  • I’m skeptical of the idea that…
  • I must admit, I think….

BAND 9.0 SAMPLE ANSWER:

Describe a time you needed to use imagination
You should say:
  • what the situation was;
  • why you needed to use imagination;
  • what the difficulties were;
  • and explain how you felt about it
I would like to talk about the time I had to get out of my comfort zone to join an Innovation Challenge Contest which made me think out of the box and work flat out to become the runner-up.
This annual contest is open to all undergraduates and post-graduates around the world. Each year this contest draws the attention of more than 30 000 people so it was really competitive and challenging for me. Therefore, when I was awarded the runner-up prize, I was deliriously happy and extraordinarily excited.
The goal of the Challenge was to recognize individuals and organizations that were working on internet-based solutions to promote education and economic empowerment in countries throughout the world. Therefore, it really required creativity and imagination from each team joining the contest. I had to buckle down and brainstorm ideas for the challenge until I came up with the best one to be accepted for 4 consequent rounds.
At the end of the day, my team and I had really gone extra miles to become the runners-up and it was really an unforgettable experience to me. After all, I can take pride in myself for all the thing I achieved with my imagination and creativity.

Vocabulary

  • Get/Step out of the comfort zone: Do things that you wouldn’t normally do
  • Think out of the box: Think differently, unconventionally or from a new perspective
  • Work flat out: work very hard
  • Runner-up: A team/player/competitor finishing in second place
  • Deliriously happy [collocation] very happy
  • Extraordinarily excited [collocation] very excited
  • Empowerment: the giving of an ability, enablement or permission
  • Example: The government believes strongly in the empowerment of women.
  • Buckle down: to begin to work seriously at something.
  • Example: If you don't buckle down to your job, you'll be fired.
  • Brainstorm: a good idea; an idea that enters one’s head suddenly.
  • Example: I had a sudden brainstorm and got out of bed to write it down.
  • Go the extra miles: to do more than one is required to do to reach a goal
  • Example: My teacher goes the extra mile to help us.
  • Take pride in: to feel pleased about someone or what they have done
  • Example: They take pride in their son's many accomplishments. He takes pride in the fact that he's never asked his parents for any money.
  • At the end of the day: in the end
  • Example: We interviewed many people or the job, but at the end of the day, we don’t think any of them could handle it.
 

Материал для подготовки к разделу IELTS Speaking  

 
Материалы для подготовки к IELTS 
 
 
IELTS Academic Practice Tests